Dutch version: Cambodja!

21 augustus 2017 - Langkawi, Maleisië

Hi vrienden en familie,

Het is eventjes stil geweest van onze kant, tijd voor een nieuwe blog!

Na ons heerlijke weekje in Luang Prabang zijn we doorgereisd naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. By far het meest miserabele plekje waar we tot dusver geweest zijn, we gaan hier dan ook niet over bloggen omdat er werkelijk waar niets over te schrijven valt. We hebben enkel een dagje een fietstocht gemaakt, er staan wat foto's van in het album.

Tijd voor Cambodja, eerlijk gezegd hadden wij geen idee wat we van Cambodja konden verwachten maar hebben we er een waanzinnige tijd gehad.

We vliegen van Vientiane naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, op weg naar het Mad Monkey hostel, een hostel keten die in heel Azië te vinden is.

Bij aankomst is het hier direct gezellig, er is een bar helemaal bovenin het hostel waar je echt even vergeet dat je in een hostel bent en niet in een gewone bar zit. Mensen hier zijn ontzettend vriendelijk en er hangt een heel relaxte sfeer.

We boeken voor de volgende dag een tour naar de Killing Fields en de S21 gevangenis maar worden helaas vergeten opgehaald te worden. Gelukkig komen we hier nog terug na ons uitstapje in Siem Reap omdat we vanuit Phnom Penh vliegen, en hebben we tijd om dit later te doen.

Phnom Penh bestaat daarom vooral uit leuke mensen ontmoeten, ons laten verwennen met massages, heerlijk eten en eindeloos rondstruinen in de grote stad.

En o ja, het hostel is ook mede eigenaar van een van de grootste clubs, daar belanden we ook nog een aantal keer met praktisch het hele hostel, een gezellige bende.

Na 5 dagen pakken we de bus richting Siem Reap, in 6 uur tijd gaan we met een ontzettend comfortabele bus van A naar B, dit is echt bizar goed georganiseerd voor Aziatische begrippen. In Siem Reap gaan we naar het broertje van ons hostel, wederom een Mad Monkey. Eenmaal aangekomen bij het hostel is er een immense pool party bezig, goede binnenkomer dus.

We besluiten het stadje te verkennen en komen bij het ontzettend gezellige pub street uit, Siem Reap is ontzettend toeristisch en er lopen meer toeristen dan locals rond, toch hangt er hier een heel fijn sfeertje. We terrassen een middagje en zoeken uit wat we hier allemaal willen doen.

We stuiten op een Cambodjaans circus, iets buiten de stad. Dit circus is iets anders dan anders. Alle jongvolwassenen die hieraan meedoen zijn ooit weeskinderen op straat geweest, vaak vertoonden ze kunstjes voor wat geld, een organisatie heeft hiervan zoveel mogelijk kinderen van straat geplukt om ze een beter leven te geven.

Doordat  in de Khmer oorlog het doel was om alle intelligente mensen te vermoorden (hierover later meer) zijn er veel mensen die niet goed kunnen leren en iets creatiefs willen doen, de organisatie is er toen achter gekomen dat de kinderen beter waren in zich creatief uiten dan in de schoolbanken zitten om te leren, hieruit is het circus ontstaan. De jongeren hebben allemaal minimaal 10 jaar mogen leren en reizen nu de wereld over om hun verhaal te vertellen en een comfortabel leven te leiden. Ze krijgen kansen die het grootste deel van de bevolking niet krijgt en zijn ontzettend dankbaar, heel bijzonder om te zien.

Tijd voor Angkor, de meeste mensen kennen dit als Angkor Wat, echter is dit een specifieke tempel en is Angkor de naam voor het gehele complex, het allergrootste tempelcomplex ter wereld, 300km2 groot en 800 jaar oud.

We huren een tuktuk voor de dag die ons naar het complex brengt en ons naar de belangrijkste tempels rijdt, alles zien lukt simpelweg niet in 1 dag.

We beginnen bij Angkor zelf, zodra we aankomen lopen zijn we al helemaal onder de indruk en druk foto's aan het schieten. We blijven maar lopen en lopen, gaan het gebouw binnen en er aan de achterkant weer uit, en dan, hey, daaaar is Angkor!!

We stonden dus enkel nog de poort te bewonderen en hadden Angkor niet eens gezien, zo bizar groot is het dus.

Angkor Wat is ook meteen de populairste tempel dus het zit hier helemaal vol met toeristen, na een uurtje rondkijken besluiten we dan ook naar de volgende te gaan.

Als je denkt dat de tempels al indrukwekkend zijn, we hebben hier een hele dag rondgereden in een tuktuk om van A naar B te komen en de natuur is adembenemend mooi, bijna mooier dan de tempels zelf!

We komen aan bij nummer 2, als je naar de foto's kijkt is dit de tempel met alle grote Boeddha gezichten, wat ons betreft ons favoriet van de dag, Het is hier heerlijk rustig en we kijken onze ogen uit, raken letterlijk verdwaald in het doolhof van gezichten, super gaaf !

Op naar numero 3, dit is de tempel waar Angelina Jolie over de muur rijdt in het bekende "Tomb Raider" . Om die reden alleen al erg populair om de toeristen, zie de muur in het fotoalbum. Verder is de tempel niet heel bijzonder, inmiddels een van de vele die we gezien hebben, wederom is de natuur hier wel spectaculair daar we van de west ingang naar de oost ingang moeten lopen om opgepikt te worden door onze chauffeur.

We pakken de bus weer terug naar Phnom Penh om hier nog 2 dagen door te brengen alvorens we doorreizen naar Maleisië. Na een boze email te hebben gestuurd naar de organisatie hebben ze ons dezelfde tour aangeboden voor de helft van het geld, we blijven Nederlanders, foutje kan, korting is leuk ! ;-)

Poging 2 werkt, ze zijn zo bang om ons weer te missen dat ze een half uur van te voren al voor de deur staan en met een privé bus naar het S21 museum worden gebracht, de rest van de groep ontmoeten we daar.

We kiezen voor de audio tour en gaan onze eigen weg. Even een korte toelichting over wat er hier 40 jaar geleden gebeurd is.

---Let op, onderstaande kan beschouwd worden als schokkend---

40 jaar geleden kwam Pol Pot in Cambodja aan de macht voor ongeveer vier jaar. Zijn visie was om Cambodja weer terug te brengen naar het "oude fantastische rijk" van 700 jaar geleden. Zijn utopische staat zou geheel bestaan uit landbouw en was hij verder tegen alle ontwikkelingen op technologisch en sociaal gebied.

Kort samengevat, een ieder die gestudeerd had, een bril had of zachte handen had en dus geen arbeidershanden, was een bedreiging voor zijn utopische staat en moest dood. Niet alleen moest die persoon dood, maar zijn of haar hele familie onder het mom van "al de wortels van het onkruid moeten vernietigd worden, die goede genen mogen niet uitgebreid worden".

Met als gevolg dat in een periode van 4 jaar 25% van de gehele bevolking is vermoord en op lugubere wijze is gemarteld.

Dit martelen gebeurde dus in de S21 gevangenis waar een bekentenis werd afgedwongen dat je bijvoorbeeld jarenlang voor de CIA had gewerkt of zelfs voor de Russische KGB. Zodra de bekentenis was getekend werd je naar de Killing Fielfs gebracht en daar vermoord.

Het martelen was zo heftig dat uiteindelijk iedereen een schuld bekentenis tekende.

Alles bij deze gevangenis is nog in originele staat en afschuwelijk om te aanschouwen. De kleine hokjes, de martelwerktuigen, de foto's van de slachtoffers, de dossiers van de gevangenen, werkelijkwaar afschuwelijk om te zien en horen.

De tour gaat door naar de Killing Fields, een goed half uur buiten de stad.

Eenmaal aangekomen lijkt het eerder op een prachtig park dan het horrorbeeld dat geschetst wordt in S21. Er is dan ook 40 jaar aan natuur voorbij gegaan.

Lopend over de killing fields met wederom een audio tour val je van de ene horror in de andere. Denk aan: Massagraven, een boom waar baby's en peuters tegenaan werden geslagen, kasten vol met schedels, pure horror.

Elke dag werden er in de hoogtijdagen van Pol Pot's regime 300 mensen vermoord bij deze killing fields.

Op een van onze foto's is een boom te zien met een bordje, hier werd een speaker met communistische muziek afgespeeld zodat je de mensen niet kon horen schreeuwen, dit werd namelijk allemaal gedaan in het grootste geheim.

Bizar om er nu overheen te lopen en schoolkinderen over dit terrein ziet fietsen om een stukje af te snijden, of om citroenbomen te zien groeien naast de massa graven.

Overal staan bordjes waar ze waarschuwen niet op de botten te stappen, daar botten en kledingstukken nog steeds uit de grond komen.

Het was een bijzonder heftige dag in onze reis, zo gek om te beseffen dat dit zich allemaal nog geen 40 jaar geleden afspeelde.

Na een fantastische 2 weken in Cambodja is het tijd om door te gaan. We vliegen via Kuala Lumpur naar Langkawi, een eilandje in het noorden van Maleisië en hebben tot eind september om naar Singapore te reizen. Dan vliegen we naar Bangkok om onze vrienden Jeroen en Marley te ontmoeten.

Een Maleisië update volgt dus over een paar weken.

Hopelijk genieten jullie van het weer, wij in ieder geval wel en gaan nu naar het strand! ;-)

Liefs, Bas en Nadine

1. Kees en willy:
    Hey wereldveroveraars
    Vanaf hier in mn luie stoel, is het nét of jullie in Een recordtempo Azie bezoeken. Niets is minder waar uiteraard, want jullie nemen Echt de tijd voor alles.
    Het is dat Ik Niet meer werk, Maar na bijna 40 jaar in publishing als sales en marketingdirector te hebben gewerkt, zou ik jullie direct Een contract Aan bieden, om er Een boek van te schrijven..... Maar Ja, die tijd is voorbij....
    Het verhaal van Pot, met zn moorden hebben jullie goed beschreven. Ik heb er veel over gelezen en zoals jullie het beleefden was het ook, en dan nog factor 10 erger.
    Gelukkig kunnen jullie daarna weer naar de kroeg ( what's new?) en poedelen .
    Geniet verder en op naar het Volgende blog""
  2. Carry Korevaar:
    21 augustus 2017
    Oh oh, wat een belevenissen, mooi hoor.
  3. Sander en Jessica:
    Hoi Lieverds,
    Wat een verhaal zeg! Bizar al die schedels. Maar fijn te lezen dat jullie verder een fantastische tijd hebben. Vientienne is idd geen hol aan, vangvieng was beter geweest, maar ja. Waarschijnlijk wel ff kunnen uitrusten daar! Geniet lekker van het strand in langkawi en hopelijk tot snel!
    Dikke knuffel en kus van ons!! Xoxo
  4. Patrick:
    22 augustus 2017
    Hoi reizigers!!! Wat leuk om te lezen en wat een mooi verhaal...zit het helemaal te visualiseren en "mee te reizen"...gaaf!! Geniet ervan en ik verneem jullie volgende verhaal graag weer! Gr. Patrick
  5. Dekkaaah:
    22 augustus 2017
    Mooie verhalen weer vrienden!! Nog een week of 5 en dan volop met z'n vieren genieten!! :D
  6. Thea:
    24 augustus 2017
    Hoi Lieverd,
    Wat een verhaal zeg te bizar voor woorden. Een stuk geschiedenis waar ik nog nooit van gehoord heb. Die tempels wat mooi om te zien en die natuur.Maar wat leuk op zo,n wereldreis waar je dan soms in beland. Geweldig lijkt me dat. Lieverds geniet ervan want voor dat je het weet zit het er weer op. Dikke knuffel van mij!! Op naar het volgende avontuur.
  7. Hans van Hooft:
    27 augustus 2017
    Erg mooi, de foto's maar ook de geschiedenis om nooit te vergeten.
    Mooie verhalen en jullie zien meer van het land dan alleen de horecagelegenheden het is jullie gegund hoor.
    Genieten en beleven zijn de voornaamste dingen in het leven, dus blijven doen en als ze ooit nog iets leukers bedenken??
    Gewoon dit erbij blijven doen.
    Kusjes en ik hou van jullie.
    Groetjes van Papa