Langkawi, Penang en KL!

18 september 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Goedemorgen vrienden en familie,

Een nieuwe blog vanuit Kuala Lumpur, ditmaal enkel in het Nederlands, geschreven vanuit een heerlijk appartement welke wij via AirBnB gehuurd hebben midden in de stad met fantastisch uitzicht!

We zijn onze Maleisië reis begonnen in een eilandje in het Noord-Westen van Maleisië genaamd Langkawi. We hebben hier in eerste instantie een kamer geboekt voor 3 dagen maar blijven hier uiteindelijk ruim een week, we hebben het er namelijk heerlijk, bij "The coconut resort Langkawi".

Op de eerste dag vinden we een terrasje aan zee waar we later nog vele malen zullen terugkeren, dit is sinds de Filipijnen de eerste keer dat we weer aan het strand zitten en het is echt heerlijk om met een Corona in de hand weer eens een zonsondergang aan zee te zien.

Achter ons terras zit een immens groot vis restaurant, deze ontdekken wij gelijk de eerste dag en zijn er nog een aantal keer terug geweest, ze hebben hier gigantische gamba's, zo groot en letterlijk net zo zwaar als kreeften, ongelooflijk lekker en vele verschillende bereidingen te verkrijgen, echt bijzonder lekker!

'S avonds is Kalut bar onze uithangplek, hier liggen een stuk of 100 zitzakken op het strand, bestel je een biertje of cocktail, wordt er een 2 uur durende vuurshow gegeven en is het vooral heel relaxed hangen.

Langkawi is niet druk, als je op het strand ligt zijn er nooit meer dan 10 man om je heen of in het water te vinden, elke dag lopen we dan ook 's ochtends naar het strand met een boek onder de arm, om de hele dag te lezen, zwemmen en zonnen.

Langkawi is een belastingvrij eiland, eigenlijk de enige plek in Maleisië waar alcohol enigszins betaalbaar is, we hebben dus heerlijk kunnen genieten van een wijntje.

Echter, het geld dat daarmee is gewonnen is Bas alweer kwijt geraakt bij de lokale Barber, waar hij zich normaal eenmaal per week laat scheren voor 2 euro was hij nu vooraf vergeten te vragen hoeveel het kostte en mocht 30 euro afrekenen, echt heel heel heel erg duur voor Aziatische begrippen ;-)

Van Langkawi pakken we na ruim een week de boot naar Penang, om naar het stadje Georgetown te gaan. Het is een bootreis van 3,5 uur die vrij onstuimig is, waardoor de lokale mensen links en rechts om ons heen aan het overgeven zijn, fijn !

We komen aan bij ons hostel, Muntri House en verkennen het stadje. Het is erg warm in Georgetown, gelukkig hebben wij een hostel waar alles op loopafstand zit. Om de hoek zit het befaamde "Love Lane", hier zitten alle barren met live muziek en is befaamd omdat hier vroeger de minnaressen van de Chinese zakenlieden waren gehuisvest. Toepasselijke naam!

Penang zit vol met heerlijke ontbijtplekjes, goede koffiezaakjes en waanzinnig streetfood, op aanraden van ons hostel eigenaar zijn we bij een zaakje gaan zitten waar je normaal gesproken zo voorbij loopt om daar "Char Siu" te eten, een soort echte babi pangang met paksoi en rijst, super lekker en te goedkoop voor woorden.

Maleisië staat bekend om de mix tussen Chinees en Indonesisch eten, verrukkelijk dus. Ook hebben we een aantal keer beef rendang gegeten en zijn nu enorm enthousiast om over een paar maanden naar Indonesië te gaan :)

Penang staat bekend om zijn graffiti tour. Hier zijn speciale kaarten voor te halen waar alle plekken zijn gemarkeerd. In een uur of 4 loop je de hele tour, ik zal er niet teveel over vertellen, kijk vooral even naar de foto's waar deze moderne kunstwerken te zien zijn, maar het wel heel erg leuk om deze tour te lopen!

Na een klein weekje Georgetown willen we strand zien, de enige plek waar dit in de buurt te vinden is, heet Batu Ferringhi, een half uurtje rijden hier vandaan.

We boeken het allerslechtste hostel dat we ooit gehad hebben en komen erachter dat het strand niet echt een zonstrand is. Geen bedjes te vinden, geen parasols, vies water etc etc. Wat we WEL vinden zijn eindeloos veel resorts, de een nog luxer dan de ander met prachtige zwembaden. We trekken de stoute teenslippers aan en doen ons voor als gasten bij deze prachtige resorts, we nemen ons voor om iedere dag een ander resort uit te proberen, het is soms best een beetje spannend maar het lukt allemaal, we halen een handdoekje op, eten mee van de gratis ijsjes die uitgedeeld worden, zwemmen wat af en zijn wederom eindeloos veel aan het lezen. Wat een leventje, overdag bij een 5 sterren resort, 's avonds heerlijk streetfood eten en in ons super schrale hostel slapen !

Van Penang zouden we met de bus in een uur of 7 naar Kuala Lumpur gaan, de avond ervoor kijk ik nog even op Skyscanner of er een goedkoop vluchtje last minute te vinden is, zeker weten, voor 16 euro de man vliegen we de volgende dag in 50 minuten naar Kuala Lumpur toe, KL in de volksmond genoemd. We zijn geen busfans dus boeken dit meteen! We komen aan en hebben eerst 2 nachten in een hostel in hartje Chinatown geboekt, alvorens we ons AirBnB inkunnen. Het is middernacht als we aankomen en er is een gaaf dakterras waar we kunnen bijkomen met een biertje en een eerste blik op de beroemde Petronas towers te werpen.

De volgende dag verkennen we niet alleen China town maar een heel groot deel van de stad, we eten ontzettend lekkere Dim Sum, struinen de mooiste malls af en doen onze ogen te goed aan de gigantische skyscrapers. Wat een moderne stad!

Na 2 dagen checken we in bij ons appartement waar we 10 dagen zullen verblijven.

Zoals gezegd, midden in de stad, waanzinnige zwembaden waarvan 1 zich op de 37e verdieping bevindt, keuken tot onze beschikking (en een wasmachine!!!).

Al snel voelen we ons thuis en genieten we van de stad en de gezelligheid die het met zich mee brengt. Per toeval belanden we in DE uitgaansstraat van KL en dansen we tot in de vroege uurtjes.

We zijn hier nog tot woensdag, dan zullen we de bus pakken naar Melakka, een Nederlandse enclave hier in Maleisië. Overigens ook de laatste stop in Maleisië, vanaf Melakka zullen we namelijk de bus pakken naar Singapore!

Succes op deze druilerige maandagochtend, hopelijk hebben jullie een mooie nazomer!

Liefs, Bas en Nadine

1. Hans van Hooft:
    18 september 2017
    Gewoon jaloers op de heerlijke stranden het eten en de mooie schilderingen die jullie ons voorschotelen. Maar zie en hoor wel dat jullie het fijn hebben en gelukkig zijn dat is fantastisch bedankt voor de mooie verhalen en foto's veel plezier nog, mis jullie. Kus Papa
  2. Carry Korevaar:
    18 september 2017
    Weer heel indrukwekkend. Jullie genieten echt. Jullie zijn al over de helft van jullie avontuur, maar heel veel mooie dingen meegemaakt. Jullie stoppen veel tijd in het schrijven van blogs, hoop dat jullie vanaf nu meer reacties krijgen van lezers.
  3. Ria de louw:
    GEWELDIG die murals!!
    Heerlijk hoe jullie genieten van de verschillende culturen, met overal vriendelijke mensen en lekker eten.
    Geniet!
    Groetjes Ria
  4. Sander en Jessica:
    18 september 2017
    Haha, vooral die mignions zijn te gek! En volgende keer dus toch maar de Bas of de teksi nemen? 😂😂😂 Mooie foto's!!
    Liefs xxx
  5. Mireille:
    18 september 2017
    wat ziet het er allemaal fantastisch uit. fijn dat jullie dit nu kunnen doen! en de appartementen zijn volgens mij een uitkomst, zalig, geniet ervan en wij hebben vooralsnog een droge maandagmorgen met zo'n graad of 16, liefs
  6. Thea:
    Hoi Lieverds,

Wat een avontuur weer! Het lijkt me prachtig die tocht van 4 uur en wat een mooie afbeeldingen. Die hostels dat weet je natuurlijk niet van te voren of het wat is maar dat moet je toch ook een keer meemaken. Maar waar je nu zit is fantastische alleen al dat zwembad is al geweldig! En fijn dat je nu even alles zelf kan doen! Een hele mooie reis en deze ervaringen neemt niemand jullie af. Wat een rijkdom als je straks kinderen hebt omdat te delen....😀 Dank voor de mooie foto,s en dit mooie verhaal!! Mis jullie! Dikke knuffel van mij!!!❤️💋❤️
  7. Marie-José-Andries-Ivar:
    19 september 2017
    Hey lieverds, wat een mooi verhaal en het roept bij mij weer herinneringen op, KL, Langkawi en Penang, gaaf hè! Wat ik daar ook zo mooi vond waren de Cameron Highlands, weer een heel ander Maleisië. Waar jullie straks naar toe reizen, SQ, ook een hele bijzondere metropool. Genieten en veel liefs uit Haarlem x
  8. Kees en willy:
    27 september 2017
    Was weer een feestt om te lezen en mee te genieten!
    Wat een avonturen, wat een belevenissen.
    Echt heel gaaf! We kijken alweer uit naar het volgende reisverslag, annex reisgids!!
    Lekker doorgaan zo !!!