Dutch: de reddende jarige in Vietnam!

21 juni 2017 - Chiang Mai, Thailand

Hoi vrienden en familie,

Tijd voor een update over onze laatste 2 weken in Vietnam!

De laatste dagen in Hoi An waren zonnig en vol ontspanning, alhoewel, we hebben 1 wel heel spannend momentje gehad...

Op de een na laatste ochtend zaten we na het ontbijt koffie te drinken vlak langs het zwembad, toen er een peuter van een jaar of anderhalf-2 jaar naar buiten kwam gesneakt. De gehele familie van de peuter, een mannetje of 20 waren binnen aan het uitchecken en er was niemand die in de gaten had dat peuter het water cool vond...
Het menneke komt steeds dichterbij de waterkant waar Bas en ik al tuttend geluidjes maken als een: niet doen, nee nee, ga weg daar ! Binnen een seconde hurkt het menneke door zijn knietjes en valt zo voorover het water in, gezichtje naar beneden en verroerde zich niet meer.. Voordat ik goed en wel besefte wat er aan de hand was dook Bas gelukkig- met kleding en al- het water in om de peuter te redden, die vervolgens zo'n 2 liter water op stond te hoesten. De familie had nog niets in de gaten en waren ook niet heel erg onder de indruk toen wij een doorweekt kind kwamen brengen, ach ja, Bas heeft weer wat karma punten.. ;-)

Ruim 2 weken geleden vlogen we vanaf Hoi An naar Hanoi, waar we 15 dagen in ons eerste AirBNB zouden verblijven.
Bij aankomst is het bloed, maar dan ook bloedheet, ruim 40 graden met 95% luchtvochtigheid en zijn we vooral blij met de uitstekende airco in ons appartement.

Wat ontzettend fijn om weer een eigen stekkie te hebben, we kunnen weer boodschappen doen, koken, voor het eerst pakken we de volledige tas uit en kan de kleding in de kast, zelf wasjes draaien etc.
De mensen van het appartement geven ons een korte rondleiding door de stad. Na een dag reizen en de huidige temperaturen was dit niet het beste plan. We sjokken in 41 graden achter het meest grijzewollensokken typetje door de stad aan, ze verteld ons eigenlijk helemaal niets, behalve waar het duur en goedkoop is.
Wel dropt ze ons in de supermarkt waar we meteen wat wijn en hollandse(!!) kaas kunnen inslaan!

In de 2 weken Hanoi hebben we een hoop leuke dingen meegemaakt, veel gewandeld, op stap geweest, heerlijk gegeten etc, hieronder een paar uitgelichte activiteiten:

*Traditionele Vietnamese Kookcursus: In 4 uur tijd gaan we met een local naar de markt om van alles over de ingrediënten te leren en ze daadwerkelijk te kopen.
Hierna gaan we terug om 5 gerechten te bereiden, zie foto's!
We maken Pho, dit is een biefstuk noodle soep, Nem, dit zijn loempiaatjes, Bun Cha, gekruide balletjes gehakt met noodles en een lekker sausje, Nom du du, ofwel een verfrissende papaya salade en tot slot Ca Phe Trung, de lokale eier koffie.
De kookcursus is echt waanzinnig leuk om te doen, leerzaam en uiteraard mogen we na afloop alles zelf opeten!

*Bas zijn verjaardag: 15 juni was Bas jarig, oftewel: hammertime! Geen verjaardag zonder taartje en vooral geen verjaardag zonder drankjes. We vinden een dakterras op de 19e verdieping met waanzinnig uitzicht over de stad waar we een flesje bubbels drinken. Vervolgens eten we bij Duong, waar we bij het reserveren vermeld hadden dat het om een verjaardag ging en zij vervolgens alles uit de kast hadden gehaald: lichten uit, zingen, kaarsen, een verassings dessert, shotjes..
Ook waren ze zo vriendelijk om de volgende locatie aan te raden, een vrij nieuwe bar. Ze hadden ze zelfs al opgebeld om te vertellen dat we er aan kwamen en er zou al een drankje klaarstaan.
Op naar de bar, hier was het heel erg gezellig, hebben we heel veel drankjes op en kwamen we een heel onbeschofte Australiër tegen die ons vanuit het niets uitschold, zich daarover zo schuldig voelde dat hij zonder iets te zeggen onze hele rekening betaald heeft, en we zaten er al een uurtje of vier.. ;-)

*Hanoi, de hoofdstad van Vietnam is een ontzettend drukke stad, echter van vrijdag-zondagavond wordt het grootste deel van de stad afgezet en is het een No GO arena voor alles op wielen. Dit is echt een verademing en nog lang niet alles, op straat worden talloze gratis activiteiten georganiseerd voor jong tot oud. Mega lange springtouwen, een heel parcours wat afgelegd moet worden, muziek, voetballen met een shuttle. Echt heel erg gezellig en sfeervol. Vanuit het niets begonnen er een aantal stellen te dansen op straat, zie foto, wat direct aanzette tot een hele grote dans.

Op het moment van schrijven zitten we in het vliegtuig naar Bangkok, waar we een korte overstap hebben om door te vliegen naar Chiang Mai.
Hier hebben we voor een maand een appartement gehuurd voorzien van alle gemakken, sauna, zwembad, sportschool, heerlijk.
We hebben een aantal plannen voor deze maand, we willen een cursus Thaiboksen volgen, gezien het kickboksen hiervandaan komt zal dit echt cultuur snuiven zijn, we willen naar het olifanten reservaat om daar mishandelde olifanten te helpen verzorgen en wassen, wederom een kookcursus doen, een aantal nationale parken en tempels bezoeken en nog veel meer, zoals gewoonlijk zullen we je op de hoogte houden via dit blog.

Voor nu, fijn begin van de zomer in NL!

1. Carry Korevaar:
    21 juni 2017
    Wel een verschil, van backpacker, naar wereldreiziger. Wel relaxter, en ook nu zien jullie vele mooie dingen. Een hele mooie maand in Thailand. Geniet ervan, maak mooie herinneringen.
  2. Sander en Jessica:
    21 juni 2017
    Super om te lezen en wat zien jullie er stralend uit!! Leuk om te zien! Geniet van Thailand! Dikke kus van ons X
  3. Thea Toonen:
    21 juni 2017
    Lieverds, het was weer een geweldig verhaal! Ook dat je verjaardag daar hebt gevierd die volgens mij ook fantastische was gezien de foto,s. En wat leuk die kook cursus zo snuif je wel de cultuur op!! Ik zou zeggen ga nog naar veel kook cursussen als je dan terug bent kun je de kookkunsten tonen wij zullen smullen ik kan niet wachten! Ik kan niet wachten op de volgende blog! Geniet van alles wat op jullie pad komt ik reis voor mijn gevoel mee!! Hou van jullie!! Dikke knuffel van mij!!
  4. Kees en willy:
    Hey kanjers!
    Wat Een avonturen!! Geweldig! Zo Leuk jullie schrijverij!!
    Daardoor zijn wij ook al weken op vakantie met jullie!
    Die onbeschofte australier, moet Je Maar overal mee naar toe nemen. Wordt het Een lekkere en goedkope vakantie.
    Verder is Bas uiteraard DE Held!! Toppert!!!
    Straks graag fotoos van het kickboksen incl blauwe plekken!!
    Nu, lekker koken, eten, zwemmen en de rest!
    Liefs van ons
  5. Hans van Hooft:
    21 juni 2017
    Wat een prachtige verhalen alweer, en wat zien jullie er goed uit! Zo te zien doet zo'n Wereldreis wonderen, Jullie zien er jaren jonger uit!! Wordt echt tijd dat mama en ik ook gaan, wij worden alleen maar ouder! Mooie foto's en al dat lekkere eten, krijg er echt zin in, even kijken of er hier in de buurt een Vietnamees restaurant te vinden is.
    Kickboxen, ben benieuwd naar die foto's. Reddende engel met blauwe plekken? Maak er een geweldige tijd van en blijf genieten, ook al missen we jullie we blijven altijd aan jullie denken. Kus Papa
  6. Mireille:
    22 juni 2017
    ha fijn dat jullie het naar de zin hebben!! wereldreizigers! geniet ervan, lekker koken en zo, geniet van het leven! xxx