Dutch version: Bohol en Siquijor

23 april 2017 - Dumaguete, Filipijnen

Hi iedereen, nieuwe week nieuw blogje!
De week begon fantastisch met een organisch ontbijt aan het strand, zie foto's, recht naast de duikshop, waar ik om elf uur moest zijn voor de laatste duik om de PADI te voltooien.
Eenmaal aangekomen werd Bas direct weggestuurd daar de instructeur van mening was dat dit alleen maar voor afleiding kon zorgen. Door de samenkomst van alle premiers uit Azië in Bohol mochten er de hele week geen boten aan het strand liggen je begrijpt, dat werd zwemmen voor mijn leven alvorens we op een plek aankwamen die geschikt was om te duiken. De duik begon direct met de masker opdracht en heb ik meteen kunnen voltooien, ofwel: tijd voor een fun dive! PADI in the pocket! Stiekem best fijn, zo'n extra duik. Eenmaal terug op het strand was het tijd voor biertjes met Bas, dit moet gevierd worden!
'S avonds zijn we met onze duik instructeur Karim uit eten gegaan, een tentje aan het strand met ein-de-lijk eens witte wijn, en oesters, en sashimi, op een veel te mooie locatie voor een veel te schappelijk prijsje. We besluiten de avond af te sluiten met 1 drankje in een tentje van Karim's keuze, om te vieren dat wij beiden onze PADI hadden gehaald besteld hij voor Nadine een zogeheten "Flying Lamborghini" : hier zitten ongeveer 12 shots alcohol in, en het staat in de fik. Nadine zegt tegen Karim "Ik ben een betere drinker dan een duiker" waarop Karim keihard lacht en zegt "ik ook" terwijl hij de sambucca uitschenkt over de al in de brand staande cocktail. Het werd 5 uur 's ochtends...

Dinsdag! Kater!Weer! Wederom missen we de  Chocolate hills maar wel huren we een scooter om op pad te gaan. Echter gaan we 2,5 uur rijden en later nog terug echt niet redden en is er werk aan de winkel: We moeten ons visum verlengen in Tagbilaran, een grote stad op Bohol. Kater+scooter+chaotische stad = 2 oververhitte reizigers die het immigratie kantoor absoluut niet kunnen vinden. 2 uur later en 120 euro lichter hebben we ons visum en kunnen we op pad.
Op de terugweg komen we langs een hele mooie pier, de Hangdanang grot en wijzen locals ons op een verlaten strand voor de mooiste zonsondergang die je ooit zult zien, ze hadden gelijk!

Woensdag, na 10 dagen Bohol is het tijd om verder te gaan naar het volgende eiland, Siquijor. In anderhalf uur brengt de Ferry ons van het ene eiland naar het andere, we komen aan bij ons hostel aan het strand: JJ's waar wij een privé kamer hebben geboekt, waanzinnig mooi, de locatie dan, de kamer is vrij simpel maar meer hebben we niet nodig.
In Siquijor zijn inmiddels oude bekenden van ons, we gaan met zijn achten uit eten en compleet volgens backpacker stijl eindigen we op het strand met een fles rum, fles cola en ons meegebracht speakertje voor muziekjes. Het was een mooie, typische backpack avond!

Donderdag, ontbijten bij het hostel op het bijna verlaten strand, daarna tijd om een scooter te huren en in 1 dag het hele eiland rond te rijden. Als eerst komen we aan bij de "Enchanted tree", een mooie boom, een aap in een kooitje (?) en een beekje met visjes die de dode huidcellen van je voeten knabbelen. In NL ga je hiervoor naar de spa, hier betaal je 40 eurocent om het in "het wild" mee te maken.
Door naar de La-gaan waterval, na een minuut of 10 lopen met onze gids komen we aan bij de waterval, waar we kunnen zwemmen en met een heuse Tarzan swing het water in kunnen springen. Heel verkoelend, tot je weer 10 minuten terug moet in 35 graden ditmaal stijl omhoog. We eten 's avonds wat met nog meer oude bekenden en gaan lekker vroeg slapen. Kapot en een zere kont van de scooter.

Vrijdag is een luier dagje, we gaan de zee in bij ons hostel maar hoe ver we ook lopen, het water komt niet verder dan onze knieën en is bloedheet. Zodra we ons nestelen met een boek op het strand begint het een beetje te regenen en besluiten we bij het overdekte deel van het hostel verder te relaxen. 'S middags zoeken we een tentje p met fatsoenlijk WiFi om te lunchen en de aankomende locaties uit te stippelen van onze reis daar we binnenkort moeten vliegen naar de andere kant van de Filipijnen. Ook zijn de hostels schaars en dienen die op voorhand geboekt te worden.
'S avonds blijkt er even verderop een feestje te zijn waar we besluiten heen te gaan, eenmaal daar voelt Bas zich hondsberoerd en maken we vrijwel direct rechtsomkeert.
Vroeg naar bed, en voor Bas: lang leve de gedownloade afleveringen van TopGear!

Zaterdag wordt Bas nog steeds hondsberoerd wakker, achteraf denken we dat het een gebrek aan vocht is, in deze hitte een hele dag op de scooter is best heftig.
We besluiten een oplossing te zoeken: een koude douche en hup, op naar de massage salon. We worden beide een uur gemasseerd, dit gaat hier iets anders dan in NL, elk lichaamsdeel wordt gekraakt en dubbelgevouwen, best wel relaxed en Bas voelt zich hierna als herboren. Missie geslaagd!
'S avonds komen we langs een street food tentje aan zee waar mensen in enorme rijen staan. We besluiten aan te schuiven en eten het meest lekkere eten tot dusver, vis curry, saté, noedels, pasta,gekruide boontjes, 2 biertjes en een stuk mango taart, voor in totaal nog geen 6 euro, bizar! We gaan nog even langs een barretje maar besluiten lekker op tijd naar bed te gaan.

Vandaag weer op doorreis! We gaan door naar Dumaguete, een boottochtje van anderhalf uur brengt ons naar het Flying fish hostel, waar we een privé kamer hebben met eigen badkamer, zo fijn !!
We zijn zojuist een hapje gaan eten, overheerlijke sushi en gaan de komende 2 dagen Touren met de scooter, inclusief water ;-)
Woensdag gaan we door naar Moalboal, per tricycle, boot, bus, you name it!

Kijk nog even naar de nieuwe foto's!

Liefs, Bas en Nadine

1. Thea:
    Hoi Lieverds,

Wat een leuk en bizar verhaal! Dat jullie je duik diploma hebben gehaald vind ik erg stoer en knap. En dat je de mooiste stranden tot nu toe hebt bezocht maakt me jaloers echt! En geweldig dat jullie een scootertoch hebben gemaakt rond het eiland lijkt me geweldig! Jammer dat er geen foto,s bij zijn maar wat in het vat zit verzuurt niet! Jullie moeten veel water drinken en wel flesjes dat ik heel belangrijk met dat hete weer. Maar wat hebben jullie al mooie dingen gezien en mee gemaakt! Was weer een leuke blog om zo jullie te volgen! Dikke knuffel en pas goed op elkaar......
  2. Hans van Hooft:
    23 april 2017
    H.h.h.mm, klinkt waanzinnig mooi allemaal, ben dan ook erg jaloers, maar...geniet ervan en blijf schrijven, kan ik meevoelen met de zonnige verhalen en vooral het lekkere eten...
  3. Sander en Jessica:
    23 april 2017
    Super leuk verhaal weer! Maar jammer van de foto's! Misschien zijn de bestanden te groot? Wij verkleinden ze ook voordat we ze uploaden, misschien voor jullie ook een tip? Liefs xxx
  4. Patrick:
    23 april 2017
    Hoi Bas en Nadine, wat gaaf weer om te lezen en ik zit helemaal te visualiseren...klinkt erg goed en mooi!! Geniet er goed van en ik kijk uit naar het volgende verhaal!! Gr. Patrick
  5. Peter:
    23 april 2017
    Jongens, geniet van jullie Padi en ga door voor je advanced... ik zeg altijd "met duiken hoor je geen gezeik en zie je alleen maar mooie dingen" heerlijk is dat!
  6. Kees en willy:
    24 april 2017
    Geweldig! Wat een avontuur!!
    Echt leuk om te lezen, je ziet het allemaal zo voor je!!
    Greetz van ons!!!
  7. Martina and Beat - Moalboal:
    30 april 2017
    All the best, do a night dive and travel trough India :) http://www.unserelieblingsmomente.jimdo.com