Dutch Version: Luang Prabang

26 juli 2017 - Luang Prabang, Laos

Ha vrienden en familie!

Vorige week donderdag was het na een maand in Chiang Mai tijd voor het volgende avontuur: Laos! Via een kleine omweg vliegen we via Bangkok door naar Luang Prabang waar we een week zullen verblijven. Vandaag is onze laatste dag hier en morgen pakken we het vliegtuig naar Vientiane, waar we nog eens 8 dagen zullen verblijven alvorens we doorgaan naar Cambodja. We vonden het ook weer tijd om eens een hostel te boeken in Vientiane, we zijn benieuwd..

Luang Prabang, wat een ontzettende leuke plek. We hoorden overal al gelezen dat deze plek een van de hoogtepunten in Azië zou zijn en daar is niets aan gelogen. Wat een ontzettend charmant stadje, ik zeg stadje maar het voelt aan als een dorpje. Vol met backpackers en voornamelijk Nederlanders, bizar! We lopen jullie even door onze week heen.

Donderdag eind van de dag komen we aan. We checken in in ons hotel, Jasmin Hotel en gaan hongerig het stadje verkennen. Aangekomen bij een lokaal steak restaurantje ploffen we neer met een koud biertje en natuurlijk een steak! We schuiven door naar het barretje ernaast voor een paar drankjes. We komen erachter dat er een avondklok geldt in Laos en om 23:00 alle horeca gelegenheden moeten sluiten. Waarschijnlijk heeft dit iets te maken met het feit dat Laos nog steeds communistisch is.

We worden weggekeken bij de bar en lopen terug naar ons hotel. Daar aangekomen lopen we 4 Ierse beschonken meiden tegen het lijf die op weg waren naar buiten, wat ontzettend vreemd is aangezien alles om 23:00 sluit. Nee nee zeggen de dames, wij weten een geheim plekje, we gaan naar bowlen. !? Sorry, wat zei je, bowlen? BOWLEN. Kom mee jongens, de tuktuk staat voor.

Zonder twijfel springen we de tuktuk in, na een bizarre rit van ongeveer een kwartier waarin we 4 keer zijn gestopt en 1 van de Ierse meiden de tuktuk probeerde te besturen komen we aan bij de bowling. Ja, je leest het goed, een bowlinghal. En je kan er ook boogschieten, hilarisch.

Binnen zitten ongeveer 200 backpackers te genieten van drankjes en zijn aan het bowlen. Alles is hier geoorloofd. Voor 7 euro kopen we een fles vodka en een fles sprite en delen mee in het feest. Wat een bizarre plek maar wat hebben we een leuke avond gehad.

De volgende dag is te voelen dat de vodka een paar euro kostte en hebben wij ons eerste ontbijt bij het hotel gemist. Je begrijpt, er komt vandaag vrij weinig uit onze handen.

Zaterdag verkennen we al lopend het hele stadje met een mooie wandel route langs de Mekong. De rivier die we nu al in 3 landen zijn tegengekomen.

Eind van de dag willen we naar de Utopia bar, onze (schoon) zus en zwager zijn hier vorig jaar geweest, Jessica heeft zich voorgedaan als bekende Nederlandse DJ en hier een aantal avonden gedraaid, dit plekje moesten we dus met eigen ogen zien.

De plek is ontzettend relaxed met ligbedden aan de rivier, overdag chill je er, 's avonds is het een uitgaansgelegenheid. Grappig om te beseffen dat Jessica en Sander hier ook zijn geweest daar wij in onze reizen bijna niet naar dezelfde landen gaan. We hebben een hele gezellige avond met een aantal Nederlanders.

Zondags hebben we een relax dag, zwemmen, terug naar Utopia om daar de hele dag lekker te hangen op de ligbedjes met een goed boek.

Vroeg naar bed want maandagochtend gaat de wekker om 5 uur. Reden hiervoor is de zogeheten Alms ceremonie. Elke ochtend komen 300 boeddhistische monniken hun tempels uit bij zonsopkomst om al mediterend de straten door te lopen en rijst op te halen bij de lokale bevolking. Dit is voor de bevolking een manier om hun bijdrage te geven aan hun religie. Het is een prachtig schouwspel, blij zijn ze in Laos echter niet met de toeristen die hierop af komen. Er zijn een aantal duidelijke regels, denk aan: Knieën en schouders bedekt, lager zijn dan de monnik dus op de stoep zitten, 5 meter afstand houden en geen foto's met flits. Wij zijn ongeveer de enigen die ons hier aan houden want alle Chinese toeristen zijn ronduit onbeschoft en staan tussen de monniken, raken ze aan, echt not done zeker voor vrouwen en proberen enkel selfies te schieten.

Heel jammer en begrijpelijk dat ze niet blij zijn met toeristen, echter was het wel een hele bijzondere ervaring.

We vinden een Frans bakkertje die gelukkig open is want we moeten de tijd doden tot half 9 voor de naar "Big Sister Mouse" gaan. We hebben ons namelijk opgegeven om vrijwilligerswerk te doen en gaan vandaag Engelse les geven op het platteland van 9:00-16:30.

Na een kwartiertje rijden zijn we in het echte Laotiaanse land. De school heeft een grote groep kinderen in de leeftijd van 4-6 jaar, en een groep van 10 20jarigen.

Om en om geven we de verschillende groepen les. Bij de kleuters is dit al zingend en dansend kleuren en lichaamsdelen etc leren, bij de volwassenen is het vooral gesprekken voeren, samen hardop lezen, en hun uitspraak en grammatica verbeteren.

Veel en veel moeilijker dan je denkt maar wederom een hele bijzondere ervaring. De leerlingen waren ontzettend dankbaar en hebben ons van alles over hun leven geprobeerd te vertellen.

Hierna zijn we doodop van de lange dag, tijd voor een biertje en vroeg naar bed.

Dinsdag gaan we naar de Kuang Si watervallen, we worden opgepikt door een busje en rijden in een uur naar de waterval, zie foto's, echt een prachtige waterval waar we een paar uur rondlopen, zwemmen en naar boven klimmen.

Er is ook een berenopvang waar een 20tal beren zit die gered zijn uit handen van handelaren en stropers, bizarre combinatie maar desalniettemin tof om te zien.

'S Avonds gaan we naar een restaurantje waar ze typisch Laotiaans eten hebben, we zijn erachter gekomen dat typisch Laotiaans eten niet voor ons bestemd is. Gelukkig zijn er in Laos vele Franse invloeden, we overleven het dus wel.

Een weekje Luang Prabang, wat een fijn plekje en absolute highlight in onze reis. Op naar Vientiane! Hopelijk is het daar net zo fijn.

Groetjes van ons!

1. Marie-José-Andries-Ivar:
    26 juli 2017
    Hey lieve Bas en Nadine, wat gaaf weer om te lezen. Ik was in 2010 ook in de Utopia in Luang Prabang, familie dingetje . Wij zijn toen over Mekong gereisd per boot van Thailand naar Laos. Mooi he! We vervolgden ook naar Vientiane! Ook nog naar Vang Vueng tubing .... Fijne reis! Heerlijk genieten lieverds dikke kus uit Haarlem en special van jullie grote vriend
  2. Thea:
    Lieverds,

Wat een mooi verhaal weer! Dat er zoveel Nederlanders zijn op jullie reis vind ik heel bijzonder. En die watervallen lijkt me spectaculair om te zien en dat geluid ervan lijkt me fantastische!!!! En dat jullie Engelse les hebben gegeven niet te geloven. wat door zo,n reis allemaal op je pad komt! Geen woorden voor!!! Geniet van het volgende avontuur en blijf bloggen zodat ik ook een beetje mee kan reizen! Mis jullie!!!
  3. Kees en willy:
    Kanjers!!!
    Vrijwilligerswerk! Werkelijk super!! Echt Fijn dat jullie dat gedaan hebben, voor de kids én voor jezelf.
    Wat Een avonturen, wat Een belevenissen!!
    Ga Zo door!!!!!!!
    We genieten van jullie woorden en van jullie doen en laten!!
    Lang leve de goedkope vodka!!
    HIK ! Hoofdpijn!
  4. Stephanie:
    27 juli 2017
    Lieverds!!
    Wat vind ik jullie verhalen toch fijn om te lezen. Zo indrukwekkend en bijzonder elke keer. Heel veel plezier nog en dat jullie nog veel bijzondere en mooie dingen mogen meemaken.

Ik mis jullie! ♡
    Dikke kus!!!
  5. Carry Korevaar:
    27 juli 2017
    Was weer heel indrukwekkend om te lezen. Op naar het volgende avontuur.
  6. Mireille:
    31 juli 2017