Dutch version: Thailand, halverwege Chiang Mai

6 juli 2017 - Chiang Mai, Thailand

Hoi vrienden en familie,

We zijn momenteel halverwege onze maand in Chiang Mai dus vonden we het tijd voor een update!
We hebben een fantastisch appartement gehuurd voor een maand, net buiten de stad maar wel met een eigen wijk waar van alles te doen is, voorzien van alle gemakken, sportschool, zwembad etc.

We hebben voor 3 weken een scooter gehuurd en besluiten de 2e dag een scooter tour door Chiang Mai te doen om een paar van de 300 tempels te bekijken, zie foto's.
Een mooi scala aan Boeddha beelden hebben we kunnen fotograferen, er volgen er ongetwijfeld nog meer!

Voordat wij zelf aan de Thai boks les beginnen wilden we een wedstrijd bijwonen. Deze sport is hier zo populair dat hier 5x in de week meerdere wedstrijden zijn, het heeft ook een compleet ander imago dan in NL, hier zijn de mensen echt trots dat ze deze sport beoefenen, heel leuk om bij te wonen. Vrij heftig ook, daar er 2 van de 7 vechters knock out geslagen werden. We hadden goede kaartjes geregeld en zaten vooraan bij de rode hoek, leuk avondprogramma met een aantal biertjes en het nodige gejuich!

1 van de dingen heel hoog op ons lijstje in Thailand was de olifanten bezoeken. Let wel, op de ethische manier dus zeker geen mishandelde olifanten die gevangengehouden worden om op ze te rijden, maar juist een opvang voor voorheen mishandelde olifanten die gered zijn en nu hun dagen lekker mogen uitzitten.
We worden om 8 uur opgehaald met een soort open truck waarin we een 2uur durende rit voor de boeg hebben, het laatste stuk is jungle, prachtig maar heel oncomfortabel. Door de heftige regenval de avond ervoor moeten we het laatste, hele steile stuk lopen, en ik bedoel enorm steil. Door de modder.....
Eenmaal aangekomen krijgen we een uitleg en kunnen we al gauw beginnen, we krijgen de minst modieuze prikkelende shirts aan, daar de olifanten deze prints kennen en op deze manier weten dat wij "goed volluk" zijn, en krijgen vervolgens een paar trossen rijpe bananen in onze handen geduwd. Op naar de eerste groep Aziatische olifanten. Toch wel even schrikken, als je een halve meter van ze af staat en je iets in je handen hebt dat zij heel,heel erg graag willen hebben.
De baby's gaan nog wel maar papa en mama zijn serieus groot, trillend gooien we zsm de bananen richting olifanten om vervolgens van een afstandje te kijken.
Vervolgens gaan we door naar de Afrikaanse olifanten, jawel, die met slagtanden en nog een tikkie groter. Deze zijn bamboe aan het eten en daardoor ontzettend goed om rustig te benaderen. Ze laten alles toe, we krijgen de tijd om rustig aan elkaar te wennen en foto's te maken, het is meteen een stuk minder eng! Leuk feitje, wisten jullie dat een olifant 4 uur per dag slaapt en de overige 20 uur eet!?
Na de lunch is het tijd voor viezigheid. We moeten ons omkleden in badkleding, iedereen doet dit maar ons is als enige niet verteld dat we dit mee moesten nemen. We moeten dus op blote voeten in ons outfit door de mega blubber bende naar beneden lopen, richting modderbad. Gewapend met een medicijnbal in de hand om de olifanten te voeren voor ze het modderbad ingaan. Het is heel erg glibberig en iedereen loopt heel voorzichtig en langzaam naar beneden. Eenmaal aangekomen bij de olifanten maken we ons klaar om de medicijnbal in zijn mond te stoppen, maar ineens glijd ik, Nadine weg, ik lig op de grond voor de olifant, ik denk op zo'n 35 cm afstand. Het is zo glad dat ik niet overeind kan komen ook niet met alle hulp blijf ik maar wegglijden, ik raak lichtelijk in paniek aangezien de slurf en daarmee ook de slagtanden steeds dichterbij komen.... Ik krabbel uiteindelijk op om van de schrik te bekomen, haha, best een avontuur dit.
Door naar het echte modderbad, we volgen de olifanten om vervolgens modder op ze te gooien, ze zijn helemaal in hun element! De kleintjes vallen alle kanten op doordat ze uit enthousiasme overal tegenaan rollen, en ook de mensen zitten onder de modder, nu door naar het meer om er met zijn allen in te gaan. Iedereen krijgt een emmer en begint de olifanten nat te gooien, de olifanten vinden het fantastisch en het is echt heel erg leuk om ze zo blij te zien!
Hiermee is de dag ten einde, nou ja, we moeten het hele steile stuk nog terug lopen en 2 uur in de open truck zitten, maar wat was het een ontzettend gave,bijzondere ervaring!

Vorig weekend hebben we een Thaise kookcursus gedaan, we worden 's ochtends opgepikt en daarmee is onze groep van 10 compleet, we gaan direct door naar de markt waar we uitleg krijgen over diverse ingrediënten en kopen er een aantal.
Na een half uur gaan we door naar de organische boerderij waar het spektakel zich bevindt, hier beginnen we met een tour door de tuin waar ze werkelijk waar elk kruidsoort en pepertje hebben groeien, echt heel erg leuk, we ruiken,proeven en plukken, want 80% van de ingrediënten komt dus daadwerkelijk uit deze tuin en gaat zelfgeplukt, de gerechten in.
Op naar de keuken, een soort van Masterchef goes Thailand-outdoor staan we allemaal achter ons eigen kookpitje met werkbank. Onze lerares Wass is werkelijk waar een van de grappigste mensen die we ooit ontmoet hebben en de hele groep ligt dan ook de hele dag in een deuk, we hebben het er nog over ;) Niet omdat ze zulke goede grappen heeft, wel omdat ze de briljantste lach ooit heeft en een fantastische Thais-Engelse uitspraak, waar ze zelf ook heel erg hard om moet lachen!
We maken 5 gerechten en Bas en ik besluiten niet altijd dezelfde variant te maken zodat we zoveel mogelijk kunnen proeven. Bas maakt een gele curry en de Tom Ka Kai soep, ik maak de groene curry en de Tom Yum soep, beiden een Pad Thai en een stir fry, en als toetje kokosmelk met banaan en sesam. Het is echt allemaal heel erg lekker en bijzonder makkelijk te bereiden en met een receptenboekje op zak kunnen we niet wachten het in NL te gaan maken!

Dit waren do hoogtepunten van de eerste 2 weken, voor de rest hebben we vooral gewandeld, verkend, gezwommen, Thaise keuken ontdekt, tempels bekeken, gewinkeld en hier en daar een drankje gedaan.
De andere helft van ons verblijf zullen we gaan Thai boksen, willen we nog een lady boy cabaret bijwonen, naar een tempel heel erg hoog op een berg gaan en vele andere dingen!

Vergeet niet de foto's te bekijken!

Liefs, Bas en Nadine

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea:
    6 juli 2017
    Hoi lieverds. Wat zien jullie er relaxt en geweldig uit, het doet jullie goed dit avontuur!! Wat een geweldige tempels en Boeda,s hebben ze daar prachtig om te zien op die foto,s maar in het echt zal het nog veel mooier zijn! I thing So! Die olifanten zo,n reusachtige beesten maar erg mooi. Nadine is zie je daar liggen te spartelen in de modder voor de olifant ik lig dubbel!!! Leuk dat jullie de culturen aan het opsnuiven zijn op de markt!! Ik vind die foto,s zo mooi! Ga vooral door met genieten!!! Ik hou van jullie!! Liefs van mij!!
  2. Hans van Hooft:
    6 juli 2017
    Mooie avonturen en inderdaad jullie zien er erg goed uit , waarschijnlijk door al dat relaxen zuipen en eten ? Maar toch erg leuk zo'n avontuur wat maar blijft voortduren.
    Mooie foto's en dingen die je leven lang blijft onthouden. Veel plezier nog, en nog veel mooie verhalen en avonturen, die ik graag wil lezen. Have fun.
    Hou van jullie en mis jullie heel erg, dus dat is koken als jullie er weer zijn!!
    Papa
  3. Eric, Jolanda en Marnix:
    Hoi Bas en Nadine,
    Heel toevallig was vanmorgen op het nieuws dat er zoveel olifanten gemarteld worden (geprikt met een scherpe haak) alleen maar om de toeristen te vermaken en dat je vooral niet die olifanten moet bezoeken maar juist degene die vrij in een wildpark rondlopen. Of wat jullie gedaan hebben waar ze vertroeteld worden! Top!
    Succes met jullie verdere rondreis en laat de verhalen maar komen.....
    Lieve groeten,
    Jolanda en de rest
  4. Patrick:
    7 juli 2017
    Hoi Bas en Nadien,

Erg leuk om te lezen en aangezien ik erg visueel ben ingesteld visualiseer ik het en leuk om te lezen! Erg mooie en gave reis en jullie zijn lekker actief en goed bezig.....ik ben trouwens benieuwd naar de gerechten en stel in de toekomst mijn keuken beschikbaar zodat ik kan proeven! ;-)
    Geniet er goed van en een mooie tijd toegewenst!

Patrick