Japan

16 november 2017 - Bali, Indonesië

JAPAN!

We hebben zolang uitgekeken om naar het mystieke Japan te gaan, om maar meteen met de deur in huis te vallen: 2 weken is echt te kort in Japan, er is zoveel te doen, te eten, te zien, het is echt nooit saai in Japan.

Nadat we ruim een week met Sander en Jessica hebben doorgebracht op Koh Tao hebben we er 2 reisdagen voor nodig om in Tokio aan te komen.We nemen allereerst een ferry naar Koh Samui, waar we nog even een winkelcentrum induiken voor wat warmere kleding in Japan, en vliegen die avond door naar Bangkok, van waaruit we de volgende dag in 7 uur door zullen vliegen naar Tokio.

Bij aankomst op het vliegveld merk je al snel hoe geavanceerd het hier is. Allereerst is ieder toilet dat je tegenkom verwarmd en uitgerust met een soort computerscherm waar je de nodige opties kunt selecteren.Dan gaan we op zoek naar een manier om bij ons hostel in de stad te komen, de mensen op het vliegveld blijken reuze behulpzamen laten niets aan het toeval over, aan het toeval overlaten, daar doen Japanners überhaupt niet aan.Je moet het echt helemaal zelf verprutsen wil je in de verkeerde trein of metro stappen of bij een verkeerde halte er uit gaan.Je koopt altijd specifiek een stoel in een bepaalde trein, die mag je dus niet missen en dan sta je op het perron netjes met zijn allen in de rij alvorens in te stappen. Op het perron wordt dan aangegeven of je bij de juiste coupe staat.

Na 2 lange reisdagen komen we rond 23:00 uur aan in Asakusa, bij ons hostel.

Dit wordt door Nederlanders ook wel de Jordaan van Tokio genoemd en is eigenlijk de enige authentieke wijk nog over in Tokio.Doodmoe en hongerig vragen we of we nog iets te eten kunnen krijgen in de buurt, geen enkel probleem, zo blijkt, vele restaurants zijn 24/7 open. Op aanraden van ons hostel gaan we naar Sushi Zanmai, waar we onze eerste ervaring met Japanse sushi zullen hebben. We beginnen met een glaasje Sake en al gauw komen de schalen met sushi voorbij, bekijk de foto’s eens, de 5 soorten tonijn waren echt waanzinnig lekker, niet te vergelijken met sushi in Europa! In Japan zullen we een week in Tokio en een week in Kyoto doorbrengen, we slapen hier in dorms daar accomodaties echt heel erg duur zijn en we weten dat we toch zoveel mogelijk tijd buiten het hostel zullen doorbrengen. Onze eerste volledige dag kwam de regen met bakken uit de hemel, we besluiten hierom een escape room te bezoeken, een goede relatietest, net in de laatste seconden weten we de laatste puzzel op te lossen om op tijd de kamer te kunnen verlaten. De volgende dag gaan we naar Shibuya, o.a. Bekend door het drukste kruispunt ter wereld, en gaan we naar de wijk Harajuku, bekend om zijn hoge hipster gehalte en gave winkels. We lopen eindeloos rond, proeven overal wat te eten en belanden uiteindelijk bij Genki Sushi, hier bestel je de sushi per tablet en wordt de sushi per lopende band automatisch bezorgd, personeel zie je niet. Dit is overigens spotgoedkoop, we eten met zijn tweetjes sushi voor avondeten en rekenen uiteindelijk nog geen 12 euro af, en dan hebben we echt luxe vis gegeten! De volgende dag gaan we naar Akihabara, daar waar je alle maffe Japanse “dingen” kunt vinden, denk aan Anime, verkleedde mensen,mega grote game hallen, robots etc, een dag vol verbazing.

Bij ons in de “achtertuin” is Japans bekende tempel: Sensoji. Bekijk de foto’s om te zien hoe schitterend deze is. Ook hebben ze een gigantische muur waar je een toekomstvoorspelling uit kunt halen door een busje op een bepaalde manier te schudden: een goede voorspelling neem je mee en houd je bij je, een slechte voorspelling knoop je vast aan een paal en hoop je op deze manier achter je te laten. Gelukkig hadden wij allebei een rooskleurige toekomst en hebben we het briefje toch maar meegenomen ;) Na eindeloos rondlopen door verschillende wijken in Tokio is het tijd om de Shinkansen (bullit trein) naar Kyoto te pakken. Deze brengt je in 2 uur en een kwartier bijna 500 km verderop, dit is de modernste trein die we ooit hebben gezien, als de trein bij het eindpunt is draaien alle stoelen automatisch om zodat iedereen de juiste kant op zit. Eenmaal aangekomen in ons hostel in Kyoto blijkt dat we een iets minder goede locatie hebben dan gedacht, we zitten best uit de richting en er is weinig te doen in de buurt. Inmiddels hebben we het ook vreselijk koud, we hebben net 7 maanden in temperaturen tussen de 25-40 graden gezeten en plots is het 12-14 graden, vreselijk! Veel warme kleding hebben we ook niet, we hebben allebei een vest en een lange broek gekocht maar dit is zeker niet voldoende. In de dagen die volgen verkennen we Kyoto, een ieder die wij spraken gaf aan dat Kyoto vele malen leuker is dan Tokio, echter vonden wij Tokio echt waanzinnig en hebben ietsje minder met Kyoto, liever hadden wij extra tijd gehad in Tokio. Maar goed, we zijn er nu toch en het is en blijft Japan, dus we doen er alles aan om een zo leuk mogelijke tijd te hebben, en dat lukt behoorlijk aardig. Uiteindelijk pakken we de Shinkansen weer terug naar Tokio afgelopen vrijdag om zaterdag naar Bali te vliegen. Ergens vinden we het onwijs jammer dat Japan er op zit, anderzijds kunnen we ook niet wachten op het mooie weer op Bali. Japan; we zouden het zeker nog eens doen, liefst dan het hele land doorreizen in een week of 6/8, om niet enkel 2 grote steden te zien maar ook al het andere moois, de natuur, hotsprings, dorpjes etc. Inmiddels zitten we op Bali en dat is prima uit te houden, onze laatste 2maanden op reis zijn ingegaan en we hebben bijzonder weinig plannen, gewoon lekker 2 maanden lang genieten, zon, rust, zee, you name it.

Veel liefs, Bas en Nadine

1. Hans van Hooft:
    16 november 2017
    Wat een mooi land en prachtige foto's ..dat eten heerlijk ga nog lekker 2 maanden genieten... en we zien jullie graag weer terug in ons koude kikkerlandje, met gewone nasi en gehaktballen, die ik graag voor jullie ga maken tot over 2 maanden. Kus en veel liefs, papa
  2. Carry Korevaar:
    16 november 2017
    Weer heel indrukwekkend. Nog een hele mooie tijd in Bali en andere eilandjes. Geniet ook nog van het mooie weer, en de warmte.
  3. Kees en willy:
    16 november 2017
    jullie blijven verbazen met de boeiende schrijfstijl!
    Een genot om te lezen.
    Vooral het deel van de WC,s met verschillende opties....
    Ik stel me zo voor : optie 1 = bijv plassen, optie 2= doortrekken etc Hahahaha.
    En ja wen maar vast aan dat koude weer...... tis hier om 17.00 uur al weer donker. Zaterdag komt sinterklaas weer aan ( op zich is dat weer leuk met Sam en Guusje)
    Nou toppers, blijf genieten, en weet dat echt iedereen stinkend jaloers op jullie zijn. Het is gegund!!
    Liefs van ons
  4. Patrick:
    16 november 2017
    Mooie foto's en weer leuk om te lezen! Geniet er nog lekker van en ik zie jullie graag weer in het nieuwe jaar!! Klinkt verder weg dan het is...eerst nog even lekker genieten daar!!
  5. Stephanie:
    17 november 2017
    Zo fijn om jullie verhalen te lezen!😍 Heerlijk om te zien dat jullie zoveel genieten. Geniet nog lekker van de aankomende 2 maanden!! Dikke dikke kus!
  6. Thea:
    20 november 2017
    Hoi Lieverds,

Ben stinkend jaloers op al het mooie wat jullie zien en meemaken. Prachtig die foto,s van Japan! Lijkt me grandioos om daar te zijn die cultuur op te snuiven en vooral het eten! Die toilets wat een uitvinding, moeten ze hier ook maar aanschaffen!! Geniet van de tijd die nog rest van alles wat op jullie pad komt! Maar heel stilletjes ben ik aan het aftellen nog twee maanden en dan zullen we herenigd worden! Kan niet wachten! Nog heel veel plezier en vooral geniet! Dikke knuffel van mij!!😘