Duikcursus en eilandhoppen

16 april 2017 - Alona Beach, Filipijnen

Hoi iedereen, tijd voor een update:

Zondag 9 april zijn we met de ferry van Cebu naar Bohol gegaan. Dit is een 2uur durende tocht, waar we op het bovendek hebben kunnen zitten en onderweg in de verte zelfs twee dolfijnen gespot hebben!
Aangekomen in het prachtige Bohol hebben we een tricycle(!!) naar Panglao genomen, een rit van een half uur in een zijspan van een honderd jaar oude scooter, het avontuur begint...
Aangekomen in ons eerste hostel, Lennon's backpackers place, waar we vriendelijk worden onthaald door een Canadees en zijn Filipijnse vrouw. We hadden twee bedden in de slaapzaal geboekt daar alles vol zat, gelukkig boden zij ons meteen een privé kamer aan voor hetzelfde geld, en vandaag de dag zijn we nog in hetzelfde hostel maar wel verhuisd naar een schattig privé bungalowtje.
Maandag bijzonder weinig gedaan, heerlijk stranddagje gehad op Alona beach.

Dinsdagochtend vroeg opstaan want om zes uur 's ochtends worden we al opgehaald om te gaan eilandhoppen! Eerst varen we een uurtje op zee om dolfijnen te gaan spotten, waar we er een stuk of twintig van hebben gezien, supercool! Hierna varen we door naar het bekende Balicasag, een van de mooiste plekken om te snorkelen/duiken.
Hier zijn wij gaan snorkelen en het was waanzinnig mooi, een aantal zeeschildpadden gespot waarvan een reusachtige die recht op ons af kwam zwemmen. Verder waren er super tof vissen en mooi koraal.
Nog even doorgegaan naar Virgin Island, een idyllische strook zand midden op zee, een eiland kun je het niet echt noemen, zo'n vijftig meter lang en vijf meter breed waar ze vooral veel nepparels, gebakken banaan en zee egels willen verkopen.

Woensdag t/m vrijdag stond in het teken van onze duikcursus. Super spannend! De PADI open water course. We beginnen met een stukje theorie en gaan woensdagmiddag het zwembad in om voor het eerst onder water adem te halen en wat opdrachten uit te voeren.
Donderdag mogen we dan echt de zee in en gaan we voor het eerst naar 9 meter toe, waar we langzaam aan de ongeveer vijftien opdrachten uitvoeren die we moeten volbrengen om onze PADI te kunnen halen.
Vrijdag, de laatste dag en we doen twee duiken. We duiken naar 18 meter, wat een bizarre gewaarwording, 18 meter onder water en dan kunnen ademen, de stroming is zo bizar sterk dat zelfs de instructeurs ervan staan te kijken. Alleen al boven water waar we ons masker schoonmaken drijven we met gemak een paar honderd meter verderop. Voor de laatste duik moesten we nog een aantal opdrachten doen, denk aan nood situaties die je rustig moet kunnen oplossen, zoals het afsluiten van je zuurstoftank waarna je bij je buddy zuurstof moet gaan halen en samen naar het oppervlak zwemmen, maar ook je complete duikvest+zuurstoftank afdoen, en diep onder water weer aan doen.
Bas is in 1x geslaagd voor zijn PADI, supergaaf! Ik daarentegen raakte een beetje in paniek bij de oefening waar je een minuutlang je masker af moet doen, hem dan weer opzet en vervolgens al het water uit je masker blaast. Is vrij simpel, maar als je dat een minuutlang doet en je de tijd hebt om na te denken over hoe diep je zit, kun je nog wel eens in paniek raken. Dit gebeurde, daarom moet ik morgen nog 1 duik 1op1 met de instructeur doen, als ik de opdracht volbreng heb ook ik mijn PADI.

Verder is het hier heel gezellig met veel backpackers, heel welkom na het saaie Mactan. We hebben een pokeravond gehad, gisteravond een BBQ met 30 backpackers, ook van andere hostels en zijn daarna de stad ingegaan om Tequilla Pong te spelen, vreselijk, en zijn voor het eerst wezen stappen. Dit blogje wordt dan ook geschreven met fikse kater.
Pinderella, de club, was een leuke mix, 50% backpackers, 50% Filipinos. Het was nog lang gezellig....

We blijven hier tot woensdag, morgen mijn PADI afronden en dan dinsdag op de scooter naar de Chocolate hills in Bohol, DE trekpleister van Bohol.
Woensdag pakken we de boot naar Siquijor, een eiland op zo'n anderhalf uur varen.

Kijk nog even in het album voor nieuwe foto's, en tot de volgende blog!

Bas&Nadine

1. Carry Korevaar:
    16 april 2017
    Klinkt allemaal heel spannend. Succes met het behalen van je duikbrevet. Op naar de volgende blog. Toch ook nog fijne Paasdagen.
  2. Thea:
    Hallo Lieverds,

Wat een geweldig verhaal. Wat spannend dat je die dolfijnen hebt gespot een geweldige ervaring! Het is een mooi eiland waar jullie zitten! En wat stoer dat jullie aan het duiken zijn, ik denk dat het erg mooi is onder water, vissen, planten zo kleurrijk lijkt me.... de rust die het geeft! In een woord geweldig! Die ervaring pakken ze je nooit meer af! Schatten geniet van dit avontuur op naar het volgende! Dikke knuffels! Hou van jullie...
  3. Hans van Hooft:
    16 april 2017
    Leuk dat duiken weweten dat jij het ook haalt Nadine, geen paniek, je weet je kunt alles. Geniet ervan en maak veel plezier, beleef veel, avonturen zijn er om mee te maken, zonder avonturen valt er weinig te vertellen, deze reis daar geniet je van der rest van je leven.

Prettige paashaas!!
  4. Renate:
    Hoi
    Mooi om te lezen dat jullie zo genieten. Gefeliciteerd met het duikbrevet bas en veel succes Nadine gaat jou ook lukken !
    Liefs
  5. Dekkaaah:
    17 april 2017
    Sounds good guys! Tof he duiken!! Gaan jullie nog voor advanced? Leuk om de verhalen te lezen, lekker genieten!!