Dutch version: Dumaguete en Moalboal

2 mei 2017 - Palawan, Filipijnen

Dumaguete en Moalboal

Hi iedereen, het is heet, heel erg heet in Dumaguete. Maandagochtend begint met een mega zoektocht naar ontbijt per scooter, na dit na een uur gevonden te hebben besluiten we gebruik te maken van de airco in onze kamer en eens een dagje helemaal niets te doen, lekker even een serietje kijken en 's avonds sushi eten aan het water!

Dinsdag, tijd om helemaal uitgerust weer op de scooter te stappen. We cruisen in een uurtje naar de Cororro Falls, een flinke klim de berg op, zo'n 4 kilometer.
Eenmaal aangekomen blijkt dat we een lange tocht voor de boeg hebben, eerst moeten we via een vrij eng trappertje 300 tredes aftreden, tijdens de afdaling horen we de waterval al en denken we er echt bijna te zijn, niets is minder waar, eenmaal beneden blijkt dat we nog een klim over grote, glibberige rotsen moeten maken, soms deels door water, soms zitten de stenen los, ondertussen is het bloedheet en duurt de klim ons anderhalf uur.
Het blijkt het allemaal zo waard te zijn, eenmaal aangekomen zien we de grootste waterval die we ooit hebben gezien, we schatten hem zo'n 30 meter hoog en het water stort met een onwijs geweld naar beneden, echt spectaculair!
We kunnen er niet zwemmen want de stroming is ontzettend sterk, wel zitten we een half uurtje op de rotsen te genieten, alvorens we de pittige klim terug EN omhoog maken. Onderweg zien we de mooiste, bizarre vlinders, in alle kleuren van de regenboog en ontzettend groot. Ook is het uitzicht spectaculair, zie de foto's in het album.

Woensdag is het tijd om weer door te reizen naar Moalboal. Per tricycle, boot, tricycle, bus en tricycle komen we uiteindelijk aan bij de "Sisters Inn" te Moalboal.
In Moalboal is niet bijzonder veel te doen, wel een ideaal plekje om een aantal dagen te relaxen, eten, drinken, je kent het wel.
'S avonds gaan we op pad voor een curry en belanden we hierna in de "Chili bar" , backpacker hotspot nummer 1. We drinken een paar vodkaatjes en raken plots aan de praat met 2 locals, waaronder de zoon van de burgemeester van Moalboal, hebben wij weer ;-)
Zij vinden het een ontzettend goed idee om ons kennis te laten maken met de beruchte Buckets. Voor degenen onder ons die de Buckets niet kennen, een mix van vodka, de lokale hypersterke redbull en nog een aantal ondefinieerbare soorten alcohol, en alles 10X zo sterk, kort samengevat: vergif.
Na een half uur plezier met de Bucket begrijpen we precies waarom deze zo berucht zijn, de alcohol doet zijn werk en we staan te shinen op de dansvloer ;-)
Onderweg naar huis gaat er het een en ander mis, even knuffelen eindigt erin dat Bas en ik op de grond belanden, ik onder de schaafwonden zit en een aantal dagen niet echt lekker kan lopen, ik noem het de Bucket scar !

Donderdag, je raad het al, kater !! We strompelen naar het eerste beste ontbijttentje op zoek naar verse sappen en ventilatoren. De hitte is momenteel ons grootste vijand en we kunnen niet anders dan teruggaan om bij te slapen, je begrijpt, we hebben weinig meer gedaan en we zijn wel redelijk klaar met Buckets!

Vrijdag besluiten we om naar White Beach te gaan, het strand bij ons om de hoek is niet echt geschikt om lekker te relaxen dus we moeten een kwartiertje rijden. Eenmaal aangekomen op het strand vinden we een fantastische privé spot waar we ons zeker een halve dag vermaken. Boekje, even zwemmen, muziekje en zonnen. Heel veel zonnen voor Bas. 'S avonds vraagt hij zich af waarom hij zo rood is, dan komen we erachter dat hij per ongeluk bodylotion met een klein beetje SPF heeft gekocht, ipv zonnebrand, en hij net uren in de volle zon heeft gelegen. Resultaat, van top tot teen levend verbrand, mega pijnlijk!

Zaterdag voelen we ons allebei gehavend, Bas is ontzettend verbrand en mijn knie is nog steeds heel erg opgezwollen en voorzien van flinke schaafwond. We moeten vandaag de zon vermijden en even rustig aan doen. We gaan op zoek naar een lounge bar waar Bas pool speelt met locals, en ik met het beentje omhoog mijn boek lees, klein detail, het heet: How not to Travel the world, en er komen Buckets in voor ;)

Op zondag is er van 8:00-17:00 geen elektriciteit in Moalboal, dit houdt in dat we geen ventilator hebben, en onze douche het niet doet. We gaan naar het grote winkelcentrum om verkoeling te zoeken daar zij een generator hebben, ook slaan we meteen 2 tubes zonnebrand in, factor 50.
'S middags is het voor Bas weer tijd voor potjes pool met een aantal bekende backpackers en kan ik weer met het pootje omhoog.
Daar we op maandag naar Palawan vliegen hebben we de keuze gemaakt dit toch met taxi te doen, gezien de rit met openbaar vervoer 3 uur, maar ook 7 uur kan duren en voorzien is van alle ongemakken. Per toeval komen we iemand tegen bij het poolen die op exact dezelfde vlucht zit als wij, iemand gevonden om de taxi mee te delen en leuk gezelschap, klein wereldje!

Op maandag vliegen we door naar Palawan, de andere kant van de Filipijnen. Dit schijnt het mooiste deel van de Filipijnen te zijn en we hebben leuke plannen voor onze laatste 3 weken hier, waar we naar boven zullen reizen via Port Barton, El Nido en uiteindelijk Coron.
O.a. Deze week 1 van de 7 wereldwonderen bekijken, een 8 kilometer lange ondergrondse rivier, de open gevangenis bezoeken, duiken waarbij we Japanse scheepswrakken kunnen bekijken, een eilandtour doen in El Nido die 3 volle dagen duurt, etc etc.

Dit blogje wordt momenteel geschreven vanuit het vliegtuig, echter zijn we er op voorbereid dat er op Palawan vrij weinig stroom is, vaak enkel 'S avonds van 1800-2200, dus we zullen zien wanneer deze op de blog verschijnt ;-)

Bekijk nog even de foto's, fijne week iedereen !

1. Sander en Jessica:
    2 mei 2017
    Haha, ja de beroemde buckets, die hebben ze in Thailand ook dus wees gewaarschuwd! Sterkte met je knie enneh don't drink and drive lieverds!
    Liefs Sander en Jessica
  2. Kees en willy:
    2 mei 2017
    Wauw, wat Een avonturen!!
    Prachtig verhaal en supergave fotoos.
    Leuk om met jullie mee te reizen op deze wijze!!
    Blijf genieten!!!
  3. Carry Korevaar:
    2 mei 2017
    Jullie leven is absoluut niet saai, geniet ervan
  4. Peter:
    2 mei 2017
    Wat een verhaal weer... ik doe graag eens een Bucket avondje mee hahaha.
  5. Hans van Hooft:
    2 mei 2017
    Mooie Verhalen, dat dronken zijn is niemand gewend van jullie. Maar jullie zien er erg relaxt uit het is te zien dat het erg ontspannend is. Blijf schrijven blijf mooie foto's sturen. Blijf genieten wij leven met jullie mee.
    Papa
  6. Thea:
    Hallo Lieverds,

Ik heb met heel veel plezier jullie verhaal gelezen! Wat ik erg mooi vond is die waterval! Mij lijkt dat zo gaaf als je daar bij staat dat gekletter van het water en dan die omgeving in een woord fantastische! Ik waande me dat ik er ook bij stond!! Haha was maar waar!!! En die foto,s spectaculair wat een mooi begin van zo,n fantastische reis! Blijf vooral die verhalen schrijven en die mooie foto,s maken! Ik kijk er al naar uit naar het volgende verhaal!!

Dikke knuffel van mij!!
  7. Eric, Jolanda en Marnix:
    3 mei 2017
    Laat the 'buckets' maar zitten, brengen alleen maar ongeluk zoals ik hier lees!
    Het ziet er idd geweldig uit vooral de waterval.
    Kom maar door met het volgende verhaal ;)
    Liefs, Jolanda en de rest